Tuesday 16 December 2014

Jika Anda - 1

Bismillah.

Assalamualaikum.


Kebanyakan cerita-cerita terdahulu diceritakan untuk kita belajar dan mengambil peringatan.  Ianya bukan sekadar buku cerita khayalan. Disitu terdapat nya tips, motivasi, jawapan, peringatan, dan sebagainya. Jadi jika dizaman sekarang terjadi, bukanlah kita yang pertama menghadapinya. Malah telah dihadapi oleh orang-orang yang terdahulu. 

Ada beberapa contoh boleh dijadikan panduan jika anda berada di situasi tertentu dan kisah yang berkaitan yang boleh dikaitkan.


Jika anda seorang yang kacak (His sad face is hotter than your hottest face?)
Bacalah kisah Nabi yusuf yang digoda wanita cantik bangsawan. Juga kisah lelaki kacak di zaman pemerintahan khalifah Umar yang dibuang daerah.

Jika anda seorang wanita yang cantik rupawan.
Bacalah kisah Atiqah. Isteri para syuhada. Sudahlah cantik, pandai bersyair. Menjadi isteri kepada para syuhada lagi. Kecantikannya tidak menjadi fitnah. tidak kearah maksiat.

Jika Anda Sakit.
Bacalah kisah Nabi Ayub.

Jika anda sepasang suami isteri yang tidak mempunyai anak.
Bacalah kisah Nabi zakaria. Juga Kisah Nabi ibrahim dan Sara yg dikurniakan anak di usia yg sudah tua. Terdapat doa-doa yang khusus yang boleh diamalkan.

Jika anda seorang ibu yang mengandung.
Bacalah kisah cabaran dan kepayahan Maryam yang mengandungkan Nabi Isa seorang diri. Juga kisah ibu Nabi Musa yang mengandung dan melahirkannya dalam keadaan terancam oleh tentera firaun yang ingin membunuh bayi lelaki bani Israel.

Jika anda ibu tunggal.
Bacalah kisah Maryam ibu Nabi Isa. Juga kisah Siti Hajar menjaga anaknya Nabi Ismail yang ditinggalkan ditengah padang pasir kering di Mekah. Walaupun dia bukanlah ibu tunggal.

Jika anda diuji oleh ahli keluarga yang degil dan tidak mau beriman.
Bacalah kisah Nabi Nuh. Berdakwah lebih 900 tahun tapi anak sendiri dan isteri tidak beriman. Juga Kisah Nabi Luth. Isterinya juga termasuk orang-orang yang menerima azab. Juga Nabi Muhammad. Uncle kesayangan tidak beriman walaupun melindunginya. Walaupun orang yang terdekat dan kesayangan degil dan tidak beriman mereka masih terus melakukan dakwah. Nilai yang perlu dicontohi. Jangan lemah dgn orang2 yang berkata "jagalah ahli sendiri sebelum sibuk ahli orang lain ". Allah yang mengubah hati. Kita hanya perlu berusaha. Bacalah juga kisah Asiah yg bersuamikan orang yang teramat jahat dan zalim iaitu firaun.

Jika anda mengalami situasi rumahtangga bergolak. Atau penceraian. Atau ujian suami isteri yang jahat.
Bacalah kisah penceraian nabi  Muhammad dan Hafsah. Kisah Nabi ibrahim dan menantu. Kisah Nabi Ayub dan isteri. Kisah Abu Bakar menyuruh anaknya Abdullah menceraikan Atiqah. Juga kisah Asma bt Abu Bakar dan sahabat nabi Zubir bin awam yg bercerai. Kisah Umar meminta anaknya menceraikan isterinya. Juga Asiah yang bersuamikan manusia jahat Firaun.

Jika anda sedang bercinta. Samada suami isteri atau mencintai keluarga, anak atau sebagainya.
Bacalah kisah cinta Abdullah dan Atiqah yang mabuk cinta sehingga melalaikan. Kisah zulaikha yang mencintai Yusuf sehingga sanggup mengikut nafsu. Kisah Ibrahim, ketaatannya mengatasi cinta kepada Hajar dan anaknya Ismail. Cinta Khadijah kepada Nabi Muhammad.

Jika Anda cinta Nabi Muhammad. 
Bacalah kisah para sahabat-sahabat nabi. Tiada manusia yang paling cinta Nabi dikalangan umatnya melainkan para sahabat r.a. Tiada manusia yang paling rindu dan kasih nabi melainkan para sahabat yang rapat dengannya. Bacalah kisah Bilal bin Rabah yang terlalu cinta dan rindu Nabi. Lalu membawa diri dengan berjihad di Palestin. Bacalah kisah rakan hijrah Nabi, yakni Abu Bakar. Juga sahabat-sahabat besar yang lain, termasuk Umar, Uthman, Ali , dan sahabat-sahabat yang lain. Tidak ditemukan didalam sejarah mereka-mereka yang sangat mencintai nabi ini, hanya sekadar duduk membuat majlis selawat beramai-ramai. Tidak ditemui dalam sejarah sahabat, yang paling faham nabi, berqasidah, bernasyid, bermaulid beramai-ramai di tempat awam. Tetapi yang tiada khilaf, tanda mereka cinta dan kasih nabi ialah dengan berjihad meneruskan perjuangan Nabi. Membina Negara dengan Islam. Menegakkan syariat Allah dimuka bumi. Mencegah yang mungkar dan menyuruh yang baik. Bukan tidak boleh 'laukana bainana' atau 'yahanana'. Tapi itu bukan keutamaan. Jika pun itu perkara utama, sudah tentu didahului oleh Abu Bakar dan para sahabat lain. 


Jika anda seorang yang kaya.
Bacalah kisah Abdul Rahman bin Auf. Uthman bin Affan. Kisah Qarun proxy Firaun. Juga kisah Al-Walid bin Al-Mughirah, si kaya yang dilaknat Allah didalam Al-Quran.

Jika anda seorang yang miskin.
Bacalah kisah Nabi Muhammad. Dapur tak berasap berbulan. Tidak pernah kenyang selama 2 hari berturut-turut.  Mengikat perut dengan batu. Kisah Nabi Ayub. Diuji dari seorang yang kaya raya menjadi miskin. Kisah Umar bin Abdul Aziz. Seorang yg miskin selepas bergelar khalifah sehingga tiada harta untuk diwariskan kepada anak-anaknya.

Jika Anda Seorang YB. 
Bacalah kisah Said Bin Amir, Gabenor Homs di zaman Umar Al-Khatab .

Jika Anda seorang Presiden/ Perdana Menteri / Politician/ Raja
Bacalah kisah-kisah Nabi Muhammad sebagai Perdana Menteri negara Islam yang pertama berpusat di Madinah yang berasaskan Islam dari semua segi termasuk, Undang-undang syariah dan ekonomi. Sehingga menjadi kuasa besar dunia. Bacalah kisah-kisah Khalifah Al-Rasyidin, juga Umar Abdul Aziz. Kajilah pendekatan politik Islam yang diajarkan Nabi dan ijtihad para sahabat yang faham (faqih).

Manakala, jika anda seorang Raja atau Sultan, Bacalah kisah Nabi King Sulaiman. Kerajaannya dari barat ke timur. Bukan sahaja manusia tunduk, malah burung, angin dan Jin juga tunduk kepada pemerintahannya. Tetapi dia tetap seorang yang menyerah diri (Islam)

Sebagai peringatan azab, bacalah kisah perdana menteri atau raja Mesir. Pemimpin yang membawa kemajuan, kemodenan kepada Mesir di zaman itu sehingga menjadikan dirinya angkuh. Pendekatan politik yang zalim yang membunuh/mendera rakyat (Bani Israel). Kalau kisah yang moden sikit, Bacalah kisah Pemimpin Sekular Turki yang terkenal. Kamal Altartuk. Yang langsung secara terang membuang elemen-elemen Islam warisan Uthmaniah.

Jika Anda Para Pemuda
Bacalah kisah Pemuda-Pemuda Kahfi. Sanggup lari dan duduk didalam gua demi menyelamatkan aqidah. Bacalah kisah seorang pemuda didalam kisah Ashabul Uhdud.

Jika Anda seorang Student Tajaan. 
Bacalah kisah pemuda (Student) didalam kisah Ashabul Uhdud. Pemuda yang ditaja oleh kerajaan untuk belajar ilmu Sihir. Kemudian akhirnya pemuda itu melawan kerajaan tersebut. Adakah dia seorang yang tidak mengenang budi ?

Klik sini untuk kuliah - Kisah Ashabul Uhdud

Jika Anda Difitnah / Dizaman Fitnah.
Bacalah kisah Aisyah yg difitnah. Juga kisah Nabi Yusuf yang difitnah Zulaikha yang mengatakan Yusuf yang cuba menggodanya sehingga membawa beliau dipenjarakan. Yang lebih dasyat lagi fitnah besar terhadap Umat Islam setelah kewafatan Nabi, iaitu di zaman Khalifah Uthman. Sehingga umat Islam membunuh/berperang sesama sendiri. Jadi sesuai dengan kita yang hidup diakhir zaman ni, dimana fitnah berleluasa. Fitnah liwat, fitnah video seks, fitnah terrorist, sehingga umat islam berperang sesama sendiri.

Jika Anda Seorang Pencinta Nafsu Sejenis atau Aktivis Hak Asasi Transgender atau Hakim di Negeri Sembilan.
Bacalah kisah Kaum Nabi Luth. Kaum yang mengikut hak asasi nafsu mereka, sehingga dibenarkan oleh masyarakat setempat, seolah-olah itu perkara yang normal. Lihatlah kesudahan mereka. Juga kesudahan isteri Nabi Luth sendiri yang berjuang mempertahankan hak asasi kaumnya yang ternyata terpesong dari fitrah manusia. Ambil iktibar supaya kita tidak memperjuangkan hak kebebasan manusia mengikut nafsu.

Jika Anda Dipenjara Atas Sebab Yang Tidak Benar
Bacalah kisah Nabi Yusuf. Kisah Imam Ahmad. Kisah Ibnu Taimiyah dan murid nya Ibnu Qayyim Al Jauziyah yang dipenjara Syam. Kalau yang latest sikit, Kisah Syed Qutb, Buya Hamka. Penjara itu menjadikan mereka 'keyboard warrior' (berjuang melalui tulisan). Tokoh wanita pula, bacalah diari Zainab Al-Ghazali. Jadi jika anda dipenjara kerana berjuang sesuatu yang benar, atau menentang sesuatu yang salah sehingga terpenjara, berbanggalah kerana ia adalah sebahagian diantara jalan-jalan orang beriman yang lebih baik dari kita.

P/s - Jadilah warrior walau hanya dengan keyboard. Kalau mampu dengan percakapan, maka suarakan. Lebih baik, mampu dengan kuasa (politik), boleh kuatkuasakan undang-undang, amik tindakan. Selemah-lemahnya, jadilah warrior dalam hati, dengan membenci kekufuran.

Bersambung- Jika Anda -2 

No comments:

Post a Comment