Tuesday 16 December 2014

Jika Anda - 2

Bismillah.

Assalamualaikum.

Sambungan dari Jika Anda - 1 


Jika anda seorang Samseng.
I know, u samseng pun u mahu masuk syurga. So bacalah kisah Khalifah Umar Al-Khatab. Masa zaman jahiliyah dia samseng, ramai manusia takut. Lepas masuk Islam, dia samseng, Syaitan yang takut. Apatah lagi manusia. Jika Umar samseng berjuang Islam. Takkan kita nak samseng berjuang Melayu ?

Jika anda seorang Wanita / Ibu / Isteri
Bacalah kisah wanita-wanita hebat dalam sejarah. Ummul Mukminin Khadijah. Siti Aisyah dan Isteri-isteri Nabi Muhammad saw yang lain. Kisah Sumaiyah. Kisah Asiah isteri Firaun. Kisah Masyitah, tukang sikat Firaun. Kisah Ibu bersama anak yang terjun kedalam parit dalam kisah Ashabul Uhdud. Kisah Maryam. Kisah Siti Hajar. Kisah Fatimah Bt Rasulullah. Kisah Zainab Al-Ghazali. Matlamat hidup bukan semata-mata untuk bahagia dengan cinta suami dan anak-anak sehingga cucu di teratak 'home sweet home'.  Matlamat hidup adalah untuk redha Allah, walaupun kadang-kadang terpaksa dicelup dalam minyak panas sehingga mati. Walaupun terpaksa ditinggal suami ditengah padang pasir kontang. Tidaklah kita sampai ke tahap itu lagi, cuma sebagai pemahaman matlamat.

Jika anda terlibat dalam Poligami.
Siapakah yang manusia paling mulia yang berpoligami ? Sudah tentu Nabi Muhammad saw. Bacalah kisah Baginda dan isteri-isterinya. Juga Nabi Ibrahim yang beristeri dua. Nabi Sulaiman juga berpoligami.

Jika anda seorang anti kerajaan 
Maka itu bukanlah perkara asing. Para Nabi juga ada yang anti kerajaan, termasuk Musa anti kerajaan Firaun. Padahal Musa membesar dalam istana Firaun. Nabi Ibrahim juga anti kerajaan Namrud. Padahal bapanya adalah supplier berhala dizaman kerajaan Namrud. Begitu juga Ghulam dalam kisah Ashabul Uhdud yang menentang kerajaan, padahal kerajaan membiayai biasiswa beliau dalam membuat Master In Sihir. Fahamkan kerana apa mereka semua anti kerajaan masing-masing. Patahkan hujah 'tidak berterima kasih pada kerajaan'.

Jika anda dipihak kerajaan.
Maka itu juga tidak asing. Manusia paling mulia dalam sejarah bumi juga mempunyai kerajaan. Iaitu Nabi Muhammad saw menjadi Perdana menteri negara Islam di Madinah. Juga Nabi Sulaiman yang mana kerajaannya menguasai dunia, manusia malah binatang dan jin. Nabi Yusuf, walaupun tidak menjadi ketua kerajaan, tetapi beliau berkhidmat dengan kerajaan Mesir sebagai menteri.  Baca dan fahamkan pula, jenis kerajaan macam mana yang diredhai Allah.

Jika anda Manusia. 
Bacalah dan fahamkan Al-quran. Sebab Al-quran itu petunjuk untuk manusia. Petunjuk dari semua segi. Ikutlah Nabi Muhammad, sebab Nabi itu Al-quran bergerak. Nabi penterjemah Al-quran. Nabi paling faham Al-quran. Memang tidak mampu untuk terus faham mengenai Al-quran. Jadi kena rujuk para ulama. Kene ikut para ulama yg faham. Kena belajar kenal ulama. Jadi jika anda benar manusia, maka anda akan mati. Bila mati akan disoal. Persoalannya, adakah kita akan mati mengikut petunjuk dari Al-quran dan sunnah? Jika tidak, apa nak jawab didepan Allah? Sedang umur telah diberi. Sedang akal telah diberi. Sedang keupayaan telah diberi. Sedang peringatan telah diberi. Mustahil untuk menjawab tiada masa dan tiada upaya. Allah Maha Mengetahui apa yg kita buat.


Penulis bukanlah seorang yang alim. Bukanlah yang paling faham. Mungkin yang terkemudian membaca itu akan lebih faham. Jika dah faham, berilah faham kepada orang lain. Jika tak mampu berkata maka gunalah keyboad, wahai warrior. 


Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment