Monday 20 April 2015

KAWIN

بسم الله الرحمن الرحيم
Bismillahirrahmanirrhim .


“Wanita dinikahi karena empat perkara; karena hartanya, karena kedudukannya/keturunannya, karena kecantikannya dan kerana agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya nescaya engkau beruntung.
(Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858))


Nasihat Nabi dan juga sebenarnya merupakan perintah untuk memilih calon isteri. Ramai yang melihat ini hanyalah semata-semata nasihat untuk lelaki. Jika dipandang lebih luas, dari sisi lain, ia sebenarnya juga saranan dan juga tips untuk wanita supaya dipilih menjadi calon isteri. 

Dalam keadaan hidup di akhir zaman ini, dimana kuantiti wanita lebih banyak daripada lelaki menyebabkan ramainya anak gadis yang masih belum berkahwin. Di tambah lagi dengan mentaliti feminism yang mengutamakan kerjaya berbanding fitrah menyebabkan mereka selesa untuk hidup sendiri. 


Daripada Anas r.a. berkata, "Akan aku ceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Di antara tanda qiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak perzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus limapuluh orang perempuan."
(H.R. Bukhari Muslim)


Pernah terdengar luahan, dimana wanita tulen terpaksa bersaing dengan kaum gay, dan juga transexual untuk mendapatkan lelaki tulen. Sudah lah sikit yang berkualiti, banyak pula persaingan. Ini lebih mengeruhkan keadaan. 

Jadi, perhatikanlah hadis ini. Sesungguhnya ia bukan lah sekadar nasihat yang biasa-biasa. Nasihat ini kesannya besar jika diambil perhatian. Dapat merubah sebuah masyarakat, kerana perkara induknya iaitu seorang wanita yang akan menjadi ibu, yang akan melahirkan zuriat, dari zuriat akan melahirkan keluarga. Dari keluarga yang ramai akan menghasilkan masyarakat. Dari banyaknya masyarakat menghasilkan banyaknya rakyat. Dari rakyat baik akan menghasilkan negara yang harmoni tanpa GST.

Sesungguhnya jika pun kamu punya harta yang banyak. Jika pun kamu punyai keturunan yang baik. Jika pun kamu punyai kecantikan mulus. Tapi jika tidak punya agama maka jumlahnya tetap kosong walau ada yang memilih kamu sebagai isteri. Dengan agama , kamu berakhlak. Dengan agama kamu kan redha. Dengan agama kamu akan faham. Dengan agama, maruahmu terpelihara. Dengan agama, Allah redha keatas kamu. Apa lagi yang manusia mahu selain redha Allah ? 

Jadi jangan sedih wahai wanita, jika tidak punya harta, keturunan dan rupa. Hiasilah diri dengan agama, maka kamu kan jadi pilihan utama . Yang lebih elok lagi, sesiapa yang memilih mu kerana agama, sudah tentu lelaki itu mengambil berat akan hadis ini. Sudah tentu mereka sendiri mengambil berat akan agama. Tidakkah itu yang kebanyakkan hijabster mahu? Menjadi imam halalku?

Tapi jika ada harta, keturunan dan rupa plus agama. Itu bagus, Alhamdulillah. 

Jika terlepas memilih dan dipilih kerana sudah berkahwin, usahakanlah menjaga agama. Allah tidak akan sia-siakan usahamu. Hidup ini bukan main-main. Hidup bukan semata-mata bercinta. Jangan khayal bercinta menjadikan punca utama hidup. Tiada cinta yang lain melainkan cinta Allah dan yang berkait. Jangan meraih cinta pasangan, sehingga ku menanti mu dipintu syurga, sedangkan dengan mungkar nakir pun belum tentu lepas. 

Usahakanlah hidup beragama, walau terpaksa google. Jangan peduli mereka yang mencemuh. Sedangkan tanggungjawab lebih banyak daripada umur. Jangan buang masa sampai nyawa dihalkum, baru nak cari surah Yasin. 

Hiduplah dengan Islam. 



Sesungguhnya aku bukan yang baik dan terbaik . Belum tentu terlaksana apa yang ditulis. Tapi ku berharap tulisan ini penambah berat amalku dimizan. 





No comments:

Post a Comment